Het plezier van intervisie

 

 

Bij de begeleiding van intervisie merk ik steeds weer dat deelnemers achteraf blij zijn dat zij hun casus ingebracht hebben.

Ze hebben iets geleerd waardoor ze werkelijk verder kunnen. Soms kijken ze met andere ogen naar het probleem en zien nieuw perspectief om met de situatie om te gaan.

Doel van intervisie

  1. Het stimuleren van je persoonlijke groei en professionaliteit.
  2. (een deel van) je organisatie op een professioneler niveau brengen.

 Waar gaat het over tijdens intervisiesessies:

 

  • Visies over het werk, opvattingen over en ervaringen met het vak delen.
  • Reflecteren op lastige werksituaties.
  • Je eigen manier van werken toetsen.
  • Persoonlijke vragen en dilemma’s analyseren en toetsen.
  • Handvatten krijgen om je eigen denken en handelen te veranderen.
  • Inspiratie en energie op doen in je werk.

Belangrijke voorwaarden voor intervisie

  • Vrijwillige deelname in werktijd.
  • Steun van de organisatie voor het deelnemen aan intervisie door tijd vrij te kunnen maken.
  • Vertrouwen in elkaar opbouwen door elkaar open tegemoet te treden.
  • Met collega’s samen zijn zonder hiërarchische niveauverschillen.

Kenmerken van een intervisiegroep

  • Open naar binnen, gesloten naar buiten: de informatie die uitgewisseld wordt blijft binnen de groep.
  • Zelfsturend en zelflerend: de deelnemers bepalen zelf wat belangrijk is om te bespreken.
  • Beperkt aantal deelnemers minimaal vier en maximaal 8 deelnemers
  • Het doel is leren, gericht op veranderen en ontwikkelen; niet op het bereiken van van te voren geformuleerde doelen.
  • Een gestructureerde aanpak met gestructureerde methoden die gericht zijn op actieve deelname van iedereen.
  • Een voorzitter en procesbegeleider, die tijd, structuur en agenda bewaakt.  

Geef een reactie

Jouw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *