Werkgever, het gras bij de buren wordt groener…..

         De arbeidsmarktDe arbeidsmarkt herstelt zich in rap tempo. Werknemers durven de stap naar een nieuwe werkgever weer te maken. Werkgevers in bouw, ICT, techniek en logistiek kunnen de vraag nauwelijks invullen. Ook in andere branches neemt de werkgelegenheid toe.Medewerkers die al geruime tijd bij u werkzaam zijn, kijken om zich heen en hebben weer oog […]

Lees meer

(Reageren?)

Gesprekstechniek: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen

Een basisvaardigheid in communicatieLuisteren lijkt zo eenvoudig. Toch is het vele malen moeilijker dan op het eerste gezicht lijkt. Goed luisteren betekent dat je probeert jezelf in te leven in de belevingswereld van de ander. Alleen dan kun je de boodschap verstaan zoals de ander die bedoelt.De kunst van het vragen stellen begint met het […]

Lees meer

(Reageren?)

Het plezier van intervisie

  Bij de begeleiding van intervisie merk ik steeds weer dat deelnemers achteraf blij zijn dat zij hun casus ingebracht hebben.Ze hebben iets geleerd waardoor ze werkelijk verder kunnen. Soms kijken ze met andere ogen naar het probleem en zien nieuw perspectief om met de situatie om te gaan.Doel van intervisieHet stimuleren van je persoonlijke groei […]

Lees meer

(Reageren?)

Wat levert loopbaancoaching mij op?

     Dat is vaak de vraag van een cliënt die overweegt om loopbaancoaching te gaan volgen.Enkele antwoorden hierop:Een deskundig iemand die er helemaal voor jou is. Je draait soms al een tijdje in een cirkeltje rond en komt er niet uit. Dat geeft druk en is vaak vermoeiend. Dan kan het prettig zijn dat een ander een […]

Lees meer

(Reageren?)